lördag, oktober 18, 2008

Sen tar vi Madrid

Jag lägger märke till detaljerna först. Att tvålen och handdukarna luktar annorlunda. Att vattnet smakar annorlunda. Att till och med vattnet känns annorlunda mot kroppen när jag duschar. Hur vinden känns i ansiktet, hur det disiga ljuset får mig att kisa.

Jag märker att jag försöker hitta referenspunkter i den främmande staden. Ljuset påminner mig precis om Lima, kaoset på gatorna om Amsterdam eller London. Arkitekturen får mig att tänka på USA, det är något med stora kvadratiska block som gör att byggnader ser ut att vara ihopsatta med lim. När jag lär känna staden kommer jag kunna identifiera den som Madrid, nu är det bara brottstycken av sådant jag redan känner. Nu börjar processen att göra Madrid till vårt. Nu är landet vårt land, och staden är vårt nya hem.

Inga kommentarer: