söndag, oktober 19, 2008

Fyra uppenbara skillnader

* Språket är annorlunda. Naturligtvis. Den spanska dialekten i Madrid är ganska mycket svårare att förstå än den latinamerikanska och jag har glömt ganska mycket sedan jag studerade språket. Ändå har jag redan vågat föra några kortare konversationer på spanska, främst eftersom de flesta är ovilliga att tala engelska. Både jag och Per känner att vi vill lära oss spanska riktigt bra – och det snabbt!

* Smaken på maten är annorlunda. Allt smakar sött, från frukostbrödet till ostburgaren på McDonalds. Ja, jag var ju tvungen att göra en vetenskaplig jämförelse, och besökte därför den förhatliga kedjan i dag. Burgaren kostade 1,70 € vilket är dyrare än i Sverige, men interiören var å andra sidan finare än hos en lyxbank. Men smaken var som sagt annorlunda, kanske hade de sötat brödet eller ketchupen extra mycket – det var något som fick mig att rynka på näsan. Mycket med maten är konstigt här, som t ex att min frukostyoghurt i morse med fruktsallad-smak mest smakade zoo-godis. Eller att vanligt kaffe utan socker kallas amargo, vilket betyder beskt, och att megasötat kaffe kallas spanskt kaffe.

* Ljudet är annorlunda. Det piper, rasslar, tjoas, stånkar, brötas och bankas. Metrons signal för nästa hållplats fick mig att hoppa första gången. Folk pratar högt. Musik är på överallt, på högsta volym. Fåglar vars kvitter jag inte känner igen väcker mig på morgonen. Bilar tutar, folk hejar högt på gatan. Det känns helt enkelt som om någon har vridit upp volymen i det här landet, rejält.

* Lukten är annorlunda. Det luktar medelhavsluft, det luktar kryddor som påminner mig om La Paz. Det luktar cigarettrök överallt eftersom man fortfarande får röka på restauranger och barer, och spanska människor luktar svagt av rökelse, eller något som liknar det.

2 kommentarer:

A. sa...

jag blir helt obeskrivligt sugen på att flytta till spanien när jag läser det där.

Karin sa...

jag rekommenderar det! eller att bo utomlands öht. det är bra för många saker. som att sluta ta saker för givet t ex. kul att kunna locka någon! =)