lördag, maj 23, 2009

Hemvant

Jag har bara skrivit om väder och besök på sistone, men det är faktiskt inte det enda som händer i Madrid. Det är bara det att vi har vant oss vid det spanska livet. Det känns inte längre konstigt att äta trerätters till lunch eller att börja laga middag vid nio på kvällen. Eller att man sitter i baksätet när man åker taxi. Det är inte heller ovant att blanda citronläsk med öl eller att håret luktar rök i dagarna tre efter en utekväll. Det känns som hemma när vi går på stan och vi klarar oss bra med spanskan. Och snart kommer jag säkert vänja mig vid otrevliga försäljare och servitörer.

Det har varit över trettio grader hela veckan. I går natt drog ett åskväder förbi, det blixtrade och dundrade i över en timme. I dag är det svalt och det har duggat lätt hela dagen.

2 kommentarer:

erica sa...

Jag känner igen mig :) Hittade er blogg precis, och det känns underbart att se alla bilder, tankar och känslor ni förmedlar från Madrid! Bodde i stan ett halvår under 2005, och det var en härlig stad att upptäcka. Ååhh...vad jag saknar gatorna, torgen, sena middagar, m.m.
Kommer fortsätta titta in här! Mucha suerte con la vida española! /erica

Karin sa...

erica: åh vad roligt och vad glad jag blir! förstår att du saknar den här underbara staden. i <3 it! muchas gracias y hasta pronto!